42-600 Tarnowskie Góry - Sowice, ul. Ks. Jana Rudola 7, Proboszcz: Ks Andrzej Giszka info@parafiasowice.tarnogorski.pl (32) 285-33-03 Nr. konta 24 1240 4302 1111 0010 8466 8131

Regulamin Cmentarza

Parafii Rzymsko- Katolickiej pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Sowicach

  • 1 Przepisy ogólne
  1. Cmentarz rzymsko-katolicki w Sowicach jest cmentarzem wyznaniowym Kościoła Katolickiego, przeznaczonym do pochówku wiernych Parafii i innych osób w tym spoza Parafii. Kościół Katolicki pełni na nim swą misję i sprawuje kult publiczny w granicach wyznaczonych przez prawo kościelne i powszechne.
  2. Właścicielem Cmentarza jest parafia rzymsko-katolicka pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Sowicach.
  3. Czynności zarządu i bieżącą administrację wykonuje Zarządca Cmentarza Parafii – Proboszcz Parafii, działający w imieniu i na rzecz Parafii, do którego zadań w szczególności należy:
  4. prowadzenie dokumentacji cmentarza, a w tym prowadzenie Księgi zmarłych oraz Księgi cmentarnej,
  5. przydzielanie miejsca do urządzenia grobu oraz  sprawowanie  nadzoru  nad  jego urządzeniem,
  6. obsługa pogrzebów oraz piecza nad godnym i  spokojnym przebiegiem uroczystości pogrzebowych,
  7. przyjmowanie opłat cmentarnych za użytkowanie miejsc grzebalnych oraz ewentualnych innych opłat związanych z funkcjonowaniem cmentarza,
  8. wykonanie czynności administracyjnych związanych z funkcjonowaniem cmentarza,
  9. nadzór nad uroczystościami pogrzebowymi oraz innymi sytuacjami związanymi z organizacją możliwych przedsięwzięć.
  10. Zarządca cmentarza nie odpowiada za szkody powstałe na grobach jak i urządzeniach towarzyszących w obrębie miejsca pochówku:
  11. na skutek klęsk żywiołowych, osunięć ziemi bądź jej zapadnięcia, wszelkich skutków jakie niosą za sobą zjawiska pogodowe, szkód wyrządzonych na skutek działalności i zachowań zwierząt,
  12. aktów wandalizmu, kradzieży, szeroko pojętej dewastacji miejsc, które wymagają należytego szacunku z uwagi na przeznaczenie tych miejsc oraz możliwej działalności osób trzecich niezgodnej z przepisami prawa powszechnego oraz niniejszego regulaminu.
  13. Zarządca cmentarza nie ponosi odpowiedzialności za działalność firm świadczących usługi na cmentarzu związanych z uroczystościami pogrzebowymi jak i również działalnością firm związanych z budową, rozbiórką, utrzymaniem, renowacją pomników, grobowców, chodników przy nagrobkach, innych urządzeń cmentarza, oraz roślinności.
  14. Zarządca cmentarza nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy pozostawione bez nadzoru przez kogokolwiek na cmentarzu.
  15. Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.
  16. Usługi pogrzebowe wykonuje zewnętrzna firma pogrzebowa wybrana przez najbliższych zmarłego.
  17. Poza usługami pogrzebowymi wykonywanymi przez firmę zewnętrzną, pozostałe czynności związane z pogrzebem mają charakter religijny i stanowią posługę duszpasterską.
  18. Wobec osób nie stosujących się do Regulaminu mogą być zastosowane dopuszczalne środki  prawne i administracyjne.
  • 2 Postanowienia porządkowe
  1. Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do poszanowania świętości miejsca, zachowania ciszy i szacunku należnego osobom zmarłym oraz dbania o czystość i porządek.
  2. Rodzina zmarłego lub opiekunowie grobu są zobowiązani do utrzymania porządku na grobie oraz w jego otoczeniu na zasadach odpowiadających danym tradycjom i zwyczajom obowiązujących w lokalnej społeczności.
  3. Na terenie cmentarza zakazuje się:
  4. zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca,
  5. zaśmiecania terenu w tym wysypywania odpadów poza pojemnik do tego przeznaczony,
  6. przebywania w stanie nietrzeźwym, spożywania napojów alkoholowych i środków odurzających, palenia papierosów,
  7. wprowadzania zwierząt,
  8. niszczenia zieleni, nagrobków i części do nich przynależnych,
  9. wyrzucania śmieci w miejscach niedozwolonych, wyrzucania śmieci nie pochodzących z cmentarza, wypalania śmieci,
  10. wrzucania gruzu i odpadów po robotach kamieniarsko – budowlanych do pojemnika ustawionego na cmentarzu,
  11. usytuowania, zabudowania grobu wykraczającego poza powierzchnię miejsca grzebalnego, ustawiania ławek, ogrodzeń, sadzenia drzew i krzewów, utwardzania ziemi, układania kostki wokół miejsc grzebalnych itp. bez zgody Zarządcy Cmentarza Parafii,
  12. wjeżdżania pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy Cmentarza Parafii,
  13. usuwania lub niszczenia tablic i napisów znajdujących się na grobach,
  14. zabierania wszelkiego rodzaju roślin, kwiatów naturalnych i sztucznych, wiązanek i zniczy z cudzych grobów,
  15. samowolnego wykonywanie prac budowlanych, kamieniarskich oraz sadzenia drzew, wycinki ani innej zmiany stanu drzew i wysokich krzewów rosnących na cmentarzu.
  16. Za uszkodzenia powstałe przy kopaniu nowego grobu ponosi odpowiedzialność dysponent nowego grobu jako ten, który zleca lub wykonuje te prace. Poukładanie kostki po tych pracach powinno być w obowiązku firmy pogrzebowej lub dysponenta nowego grobu, jako jedna z czynności porządkowych. Zarządca Cmentarza Parafii ma możliwość domagania się od dysponenta grobu, który zlecił kopanie nowego grobu i zniszczył kostkę, jej uporządkowania (naprawienia wszelkich szkód).
  17. Teren między grobami nie należy do dysponenta grobu. Wyłożenie płytek lub kostki brukowej wokół grobu jest możliwe na odpowiedzialność dysponenta grobu. Wymaga to uprzedniego powiadomienia Zarządcy cmentarza i uzyskania od niego wymaganej zgody. Parafia nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia płytek/kostki brukowej lub innych materiałów, chociażby uszkodzenia powstały przy kopaniu nowego grobu (patrz ust.4).
  18. Dysponent grobu realizujący prace budowlane lub inne, odpowiada za działania innych osób, którym powierzył realizację jakichkolwiek usług na terenie Cmentarza jak za swoje własne działania lub zaniechania.
  19. Dysponent grobu realizujący lub zlecający prace budowlane lub inne, zobowiązany jest do naprawienia wszelkich szkód powstałych wyniku wykonywania prac na terenie Cmentarza, które zostały podjęte na jego zlecenie lub na obszarze grobu. Wykonywanie prac nie może zakłócać spokoju i powagi miejsca oraz kolidować z trwającymi ceremoniami pogrzebowymi i powinno odbywać się od godziny w dni powszednie z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i świąt kościelnych.
  20. Kształt nagrobków, pomników i grobowców, znajdujące się na nich napisy i użyta symbolika nie mogą naruszać wyznaniowego charakteru cmentarza. W przypadku powstania wyżej wspomnianych naruszeń, dysponent grobu jest wzywany do ich usunięcia w terminie określonym w wezwaniu. Jeżeli dysponent nie zastosuje się do  wezwania, usunięcie naruszeń zostanie wykonane na zlecenie Zarządcy Cmentarza Parafii na koszt dysponenta grobu, a dysponent grobu nie ma prawa do odszkodowania.
  21. Zarządca cmentarza Parafii ma prawo kontroli na terenie cmentarza pojazdów i osób oraz przewożonych i przenoszonych materiałów i sprzętu.
  22. Firmy pogrzebowe mają wolny wstęp do wszelkiej działalności na terenie Cmentarza po zgłoszeniu usługi pogrzebowej Zarządcy cmentarza Parafii.
  23. Na wszystkie prace związane z stawianiem nowych lub wymianą starych pomników należy uzyskać pisemne pozwolenie wydane przez Zarządcę Cmentarza Parafii. Prace prowadzone bez pozwolenia uważa się za prace nielegalne.
  24. Elementy starego pomnika należy na własny koszt usunąć z Cmentarza. Zabrania się wrzucania tych elementów do cmentarnego śmietnika, zakopywania w grobie bądź ich porzucania na terenie cmentarza lub przy cmentarzu.
  • 3 Rodzaje miejsc pochówku
  1. Na Cmentarzu mogą być następujące miejsca pochówku:
  2. a) grób ziemny stanowi dół w ziemi, do którego składa się trumnę z ciałem osoby zmarłej, szczątki osób ekshumowanych z innych miejsc pochówku lub urnę z prochami i zasypuje wydobytą z tego dołu ziemią.
  3. b)  grób murowany (grobowiec) stanowi dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę z ciałem osoby zmarłej, szczątki osób ekshumowanych z innych miejsc pochówku lub urnę z prochami, nad którymi  wykonane jest sklepienie.
  4. Istnieje możliwość chowania ciał zmarłych w grobach głębinowych przy zachowaniu przepisów prawa.
  • 4 Prawo pochowania i dysponent grobu
  1. Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tj. Dz. U. z 2011 roku, nr 118 poz. 687, ze zmianami) prawo pochowania zwłok ludzkich ma najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, a mianowicie:
  2. pozostały małżonek/małżonka,
  3. krewni zstępni,
  4. krewni wstępni,
  5. krewni w linii bocznej do 4 stopnia pokrewieństwa,
  6. powinowaci w linii prostej do l stopnia.
  7. Każdy grób powinien mieć dysponenta. Dysponent grobu w momencie dysponowania grobem jest jedyną osobą, która może rościć sobie prawa do grobu, chyba że upoważni do tego inne osoby,  co poświadcza w formie pisemnej u Zarządcy Cmentarza Parafii, przy czym jeden egzemplarz oświadczenia woli zostaje u Zarządcy Cmentarza Parafii, a drugi otrzymuje dysponent grobu.
  8. Dokumentem potwierdzającym prawo do dysponowania grobem jest imienne pokwitowanie uiszczenia stosownych opłat za grób, wystawione dysponentowi przez Zarządcę Cmentarza Parafii.
  9. W przypadku śmierci dysponenta grobu oraz w sytuacji, gdy nie został on w nim pochowany, prawo do dysponowania grobem przechodzi na osobę, która go pochowała, chyba że inna osoba przedstawi prawomocne orzeczenie sądowe, wskazujące ją jako osobę uprawnioną do dysponowania grobem.
  10. Dysponent grobu jest uprawniony do zrzeczenia się prawa do miejsca grzebalnego na rzecz najbliższych członków rodziny osoby zmarłej pochowanej w danym grobie. Zrzeczenia można dokonać w formie pisemnej pod rygorem nieważności u Zarządcy Cmentarza Parafii, przy czym jeden egzemplarz oświadczenia woli zostaje u Zarządcy Cmentarza Parafii, a drugi otrzymuje dysponent grobu.
  • 5 Pochówek w istniejących grobach
  1. Grób ziemny nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat. W przypadku grobu głębinowego może nastąpić „dochowanie” przed upływem 20 lat. Ponowne użycie grobu, po upływie tego okresu, nie może nastąpić, jeżeli uprawniona osoba zgłosi zastrzeżenie przeciw temu i uiści ustaloną Regulaminem opłatę.
  2. Po upływie 20 lat grób, może być przeznaczony do ponownego pochówku tzn. Zarządca Cmentarza Parafii ma prawo przekazać to miejsce innej osobie, celem pochowania innego zmarłego.
  3. Dotychczasowe prawo do grobu wygasa od momentu i na skutek zaistnienia prawa innej osoby do pochowania zwłok w tym grobie. Jednak dopóki Zarządca Cmentarza Parafii nie rozporządził miejscem i inna osoba nie nabyła prawa do grobu w tym miejscu, można skutecznie zgłosić zastrzeżenie i uiścić opłatę, przedłużając prawo do grobu na okres 20 lat.
  4. Wszystkie sprawy związane wymienionymi powyżej przypadkami ustala się z Zarządcą Cmentarza.
  • 6 Opłaty
  1. Zarządca Cmentarza Parafii pobiera opłaty związane z zarządzaniem Cmentarzem. Wpływy są przeznaczone na utrzymanie cmentarza oraz inwestycje cmentarne, a w szczególności na pokrycie kosztów funkcjonowania cmentarza jak koszty: wywozu i składowania śmieci, ubezpieczenie Cmentarza itp.
  2. W szczególności opłaty są pobierane z tytułu:
  3. a) pokładnego,
  4. b) prolongaty (ponowienia)
  5. c) rezerwacji miejsca,
  6. d) stawiania nowego pomnika lub wymiany starego pomnika,
  7. e) opłaty administracyjne za czynności Zarządcy cmentarza Parafii polegające w szczególności na:

– lokalizacji grobu,

– ustaleniu prawa do grobu,

– rejestracji pogrzebu lub ekshumacji w Księdze zmarłych i Księdze cmentarnej,

– udostępnieniu terenu cmentarza dla wykonania usługi pogrzebowej lub robót i wydaniu stosownego zezwolenia.

  • 7  Pokładne
  1. Pokładne to opłata uiszczana w chwili powstania nowego grobu lub użycia miejsca w grobie głębinowym i grobie murowanym, przyznająca prawo do użytkowania tego miejsca przez okres 20 lat, w tym także do stawiania nagrobków za zgodą Zarządcy Cmentarza Parafii.
  2. W przypadku grzebania ciała jednej osoby i wyrażenia chęci zarezerwowania miejsca obok na pochowanie w przyszłości (np. współmałżonka) wraz z pokładnym należy pokryć koszt rezerwacji miejsca na zasadach podanych w § 9.
  • 8 Prolongata (ponowienie)
  1. Prolongata to ponowna opłata za prawo do użytkowania miejsca na cmentarzu, składana po upływie 20 lat od dnia pochówku w danym miejscu.
  2. Minimalny okres prolongaty wynosi 20 lat. Istnieje możliwość ponawiania prolongat po upływie poprzedniego okresu.
  • 9 Rezerwacja miejsca na cmentarzu
  1. Istnieje możliwość rezerwacji miejsca na cmentarzu na zasadach takich jak w przypadku pokładnego.
  2. Przy pochówku osoby, która ma miejsce zarezerwowane, pobiera się pokładne za 20 lat, odliczając kwotę należną za lata, które jeszcze nie upłynęły, a już zostały opłacone przy rezerwacji miejsca.
  • 10 Likwidacja grobu
  1. Groby mogą być likwidowane na wniosek dysponenta grobu po 20 latach od ostatniego pochówku lub przez Zarządcę Cmentarza Parafii w związku z wygaśnięciem terminów rezerwacji i prolongat.
  2. W przypadku nie uiszczenia opłaty w terminach określonych w § 7-9 mniejszego Regulaminu grób kwalifikuje się do likwidacji, co jest zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  3. Likwidacja grobu winna być poprzedzona informacją pisemną umieszczoną na grobie, na co najmniej 12 miesięcy przed terminem jego likwidacji.
  4. Pomnik zdjęty z likwidowanego grobu zostaje odłożony na specjalne składowisko, gdzie w ciągu 6 miesięcy może być odebrany przez dysponenta grobu. Po tym terminie Zarządca Cmentarza Parafii może poddać go utylizacji bez prawa do odszkodowania dla dysponenta grobu.
  5. Z zakresu czynności związanych z likwidacją grobu sporządza się protokół.
  • 11 Ekshumacja
  1. Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana przez osobę uprawnioną

wyłącznie:

  1. a) na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok za zezwoleniem właściwego inspektora sanitarnego,
  2. b) na zarządzenie prokuratora lub sądu.
  3. O zamierzonej ekshumacji zawiadamia się na piśmie Zarządcę Cmentarza Parafii na minimum trzy dni przed ustalonym terminem.
  • 12 Przeniesienie grobu

Istnieje możliwość przeniesienia szczątków osób pochowanych w innych miejscach i pochowania ich na tutejszym cmentarzu w nowym grobie lub grobowcu bądź już w istniejącym grobie głębinowym lub grobowcu. W tym celu osoba uprawniona jest zobowiązana przedstawić Zarządcy stosowne dokumenty dla dokonania wpisu w księdze cmentarnej, ustalić czas i miejsce pochówku oraz dokonać stosownych opłat.

 

Regulamin obowiązuje z dniem ogłoszenia, tj. od 30.10.2022 r.

„Ja jestem Zmartwychwstaniem i Życiem, kto we wierzy we Mnie, choćby i umarł, żyć będzie.” JEZUS

REGULAMIN CMENTARZA 25.10.2022